Apa erti kecantikan pada kamu

Views


syarat-syaratnya:-
  • Buat satu entry mengenai '' apa erti kecantikan pada kamu ''
  • WAJIB follow blog aku :D
  • Letak banner kat atas ni kat entry korang berserta dengan link segmen ni.
  • Tag kepada 3 orang kawan korang *pastikan dia tahu!
  • Untuk pengguna maxis and celcom sahaja :)
  • Tarikh tutup penyertaan pada 30nov2011
  • Jangan lupa tinggalkan link entry di bahagian komen

Apa erti kecantikan ?


1. Jepun

Di Jepun , kulit dan rambut adalah kunci kecantikan. Wanita di Jepang mempunyai kulit lembut & cantik tanpa parut, dan juga memiliki rambut yang lurus. Ini adalah kerana wanita Jepun suka mengamalkan makanan & minuman yang mengandungi collagen. Di Jepun , collagen sangat mudah ditemui di supermarket, malah sudah banyak restaurant yang menyediakan makanan yang mengandung collagen. Collagen adalah protein utama untuk kecantikan kulit dan berfungsi memberikan kekuatan dan kehalusan pada kulit.


2. Burma dan Thailand

Di Burma dan Thailand, leher yang panjang dengan gelang yang bersinar adalah tanda kedudukan dan keagungan seterusnya menjadi kunci kecantikan mereka. Sewaktu berumur 5 tahun, mereka sudah memakai gelang berbentuk melingkar di sekitar leher. Gelang leher tersebut terus ditambahkan seiring dengan pertumbuhan mereka, dan hal tersebut membuat leher mereka semakin panjang. Berat gelang leher tersebut mencecah 10.5 kilo.


3. India

Hampir di seluruh dunia tahu, bahwa wanita di India memiliki rambut yang cantik. Seorang ahli penata rambut mengatakan bahwa kualiti rambut yang paling bagus mutunya adalah rambut orang India. Wanita di India juga selalu memakai perhiasan dan baju yang berwarna terang serta tanda merah di dahi mereka pada saat-saat tertentu. Tanda merah di dahi mereka disebut kumkum dan mereka berpendapat bahawa kumkum membuatkan mereka semakin kelihatan menarik.



4. Iran

Bagi wanita di Iran, kecantikan adalah memiliki hidung yang mancung. Para wanita di Iran sangat suka dengan hidung yang mancung, kerana para wanita di Iran biasanya memakai pakaian yang menutupi tubuhnya dari hujung rambut hingga kaki, kecuali wajah.


5. Brazil

Bagi wanita Brazil, kecantikan diukur dengan melihat kepada kelangsingan tubuh. Oleh itu, Brazil adalah negara pengamal pil diet terbanyak di dunia, kerana para wanita di Brazil ingin mempunyai tubuh yang langsing. Selain memakan pil diet, para wanita brazil juga sukakan fitness dan melakukan pembedahan. Pembedahan plastik di Brazil adalah pembedahan plastik terbanyak di dunia. Pembedahan untuk kecantikan memang sangat penting di Brazil. Oleh itu para wanita Brazil menghabiskan 3/4 gajinya hanya untuk rawatan kecantikan.


6. Indonesia

Seperti Brazil, kecantikan di Indonesia juga diukur dengan melihat kepada kelangsingan tubuh. Di Indonesia terdapat kaedah melangsingkan badan selepas bersalin dengan memakai stagen. Stagen dililitkan di tubuh, untuk menekan perut dan pinggang yang besar setelah bersalin. Memakai stagen membuatkan si pemakai merasa sedikit sakit, kerana tekanan yang diberikan stagen cukup keras.


7. Ethiopia

Di Ethiopia, cantik itu adalah parut luka cakar. Parut luka di Ethiopia bukanlah luka yang tidak disengaja, tetapi mereka sengaja membuatnya sendiri dengan cara menyayat perut mereka. Mereka berpendapat bahawa luka tersebut dapat memuaskan lelaki, dan semakin banyak luka, maka semakin cantik. Biasanya luka cakar tersebut dibuat sejak mereka masih kanak-kanak.


8. Paris

Di Paris, cantik adalah langsing, anggun, cantik, dan berkelas. Di Paris, para wanita menghabiskan banyak waktunya untuk rawatan kecantikan. Kerana wanita Paris langsing-langsing, mereka hanya menyediakan baju dengan ukuran 12 untuk wanita. Anehnya, menurut mereka, umur 60 tahun adalah saat wanita Paris paling cantik.


9. Mauritania

Hampir di semua negara menganggap kecantikan itu sinonim dengan langsing, tapi di negara bahagian Afrika barat, Mauritania, adalah sebaliknya. Makna kecantikan sangat berlawanan di Mauritania, di mana besar itu lebih seksi dari pada langsing. Semakin gendut seorang wanita, maka semakin banyak pemuda yang suka, jika semakin langsing maka semakin tidak laku. Mendengar hal tersebut, berbahagialah si Oprah dan wanita-wanita yang seumpama dengannya. Disebabkan semakin gendut semakin ramai yang suka, maka sejak kecil anak-anak perempuan mereka diberi makanan dan susu yang berlemak tinggi secara berlebihan. Makanan di sana juga mengandungi banyak lemak dan tidak ada kedai yang menjual makanan diet atau pil diet di Mauritania.



Credit : Aroma Kasih
Tag : Nurul Atikah 
Aerol
Misa